Bringebær Blenderis


Nå som sommeren endelig har kommet, har blenderis blitt vår nye favoritt. Isen lages i en fei uten melk og inneholder masse godt gjemt næring. Hemmeligheten som gjør den super creamy er avokado og kokosmelk - jeg lover at barna ikke kommer til å merke det grønne!
Hver gang vi sitter med bananer som er litt for modne så hives de bare i fryseren og brukes til blenderis, pannekaker eller muffins. Til denne isen ofret jeg den siste klumpen av fjorårets bringebær - himmelsk!


Bringebær Blenderis

1-2 store frosne bananer skåret opp i mindre biter (skrelt før frysing)
2-3 dl ferske eller frosne bringebær
1/2 passe moden avokado
Økologisk kokosmelk*
1-2 ts hamp- eller linfrøolje (kan sløyfes men jeg liker å snike inn litt mer sunt fett)
Noen dråper vaniljestevia eller honning etter smak

Ha bananer, bær, avokado og olje oppi blenderen. Hell i kokosmelk litt av gangen - bare nok til at blenderen såvidt klarer å gå rundt (bruker du for mye kokosmelk, blir isen for flytende). Bare pass på at du ikke brenner ut motoren - jeg har en veldig kraftig blender som tåler å jobbe litt :-)

Vi synes det er godt med litt revet kokosflak oppå. Yum!

*På grunn av at den ikke inneholder stabilisator, vil økologisk kokosmelk ofte skille seg. Du kan enten varme hele boksen i litt varmt vann og riste godt før den åpnes, eller bare helle innholdet oppi blenderen og kjøre en kjapp runde før den brukes i oppskriften.





Tilpassing for PKU

Denne oppskriften er meget PKU-vennlig! Er det litt for mye protein så bytter du bare ut litt av kokosmelka med rismelk eller PKU melk. Jeg har ikke regnet ut fenylalanin på grunn av at størrelsen på banan og avokado kan variere litt.  

Etiketter: , , ,