Hvilket Fett er Best?






Fett er et av mine yndlingstemaene, og noe som kan skape veldig mye frykt og forvirring. Det er ikke så greit å finne frem i det havet av råd og markedsføring vi møter fra matprodusentene, myndighetene og media. De fleste tviholder på den utdaterte oppfatningen at fett er farlig (særlig mettet fett) og at vi skal hele tiden spise mindre fett for å holde oss friske og slanke. Sannheten folkens, er at de aller fleste av oss trenger å spise mer fett!

Fett i kosten er like viktig som protein og karbohydrater og spiller en vesentlig rolle for mange livsviktige funksjoner i kroppen. Fett gjør blant annet at maten blir smakfull og fyldig, gir metthetsfølelsen, minsker fordøyelseshastigheten, bærer fettløselig vitaminer, og brukes som byggesteiner for alle våre cellemembraner og hormoner.  

MEN, hvilket type fett vi velger å spise er ekstremt viktig for vår helse. Vi må være kresne og kritiske - all fett bør komme direkte fra naturen, og helst være økologisk. Glem alle disse smørbedragere som skal være så sunne og ”hjertevennlige”. Likeså med lett- og skummetmelk, lettrømme, fettfri yoghurt, osv. Spis seterrømme, godt smør og helmelk - nam! Har du tilgang til fersk helmelk rett fra kua så drikk gjerne den. Bruk sunt fett fra hel mat som for eksempel avokado, rå nøtter & frø, villfanget fet fisk, økologiske egg og kjøtt & innmat fra friske, glade dyr.


Vi må se bort fra fettfrykten og heller sette fokus på kvaliteten - næringsrike tradisjonelle fettkilder har blitt brukt av friske menneskegrupper i tusenvis av år.




Til steking og baking - hvis du skal steke, grille eller bake, så bør du velge en av disse naturlige fettyper som tåler varme best:

      Til salater og kalde retter -

· 
      Kaldpresset planteoljer kan lett harskne/oksidere når de blir utsatt for lys, oksygen og varme. Disse oljer bør derfor stå mørkt og kaldt i lufttette mørke glass flasker, særlig etter at de er åpnet. Olivenolje tåler fint å stå på kjøkkenbenken dersom den brukes jevnt og ikke står for lenge.

            Hva Bør Vi Unngå?

      Disse skadelige fettyper er forbindet med utvikling av kreft, hjerte- og karsykdom, nedsatt immunforsvar, infertiletet, lærevansker, vekst problemer og beinskjørhet:

     Gode Kilder til Fettløselige Vitaminer:

Hva med margariner?

Margariner er ofte laget av billige, raffinerte oljer. Disse oljene har gjennomgått høy varmebehandling for å få en ønsket smak, konsistens og farge, og er ofte tilsatt konserveringsmidler, fargestoffer og andre kjemikalier. Unngå margarin og velg heller naturlig fett til baking og steking.

Har du spørsmål om fett? Bare spør!!