Forkjølelses-Smoothie

Vi sliter med en liten sommerforkjølelse som har sniket seg inni huset. Alle snufser og nyser bortsett fra mannen min som er nesten aldri syk. Da er det i orden med ekstra virusbekjempende supermat som styrker immunforsvaret og gjør oss litt mindre slimete. Man kan stappe mye sunnhet i en smoothie og likevel smaker den som dessert - verdens mest allsidige måltid!



Jeg er mest glad i skikkelige grønne smoothies men disse er dessverre mindre populære blant mine barn. Farge og konsistens er de veldig nøye på (sikkert fordi de vet at jeg prøver hele tiden å snike inn masse sunne ting :-) Denne smoothien er enkel og velsmakende - kremaktig uten melkeprodukter som har tendens til å danne ekstra slim.

Til de som tåler det bruker jeg myseproteinpulver - en kjempebra støttespiller for immunforsvaret på grunn av et høyt innhold av naturlige immunoglobuliner. Vær kresen når du kjøper myseproteinpulver - mange typer er varmebehandlede, noe som bryter ned de viktige enzymene og protein komponentene som finnes i fersk melk. I tillegg inneholder de ofte sukker eller kunstig søttstoff og er laget av melk fra kyr som får rGBH (veksthormoner). Jeg har for tiden fått helt dilla på denne som har den superantioksidanten matcha grønn te ekstrakt. Jeg kan også anbefale et par andre av høy kvalitet: denne  og denne



Forkjølelses-Smoothie


2 dl bringebær (fersk eller frossen)
1 stor frossen banan skåret i biter
ca 2 dl cashewmelk eller andre nøttemelk
1 dl økologisk kokosmelk
1 ss mandelsmør
1 ts hampolje
1-2 toppet ts C-vitamin pulver (tilsvarer ca 2-4g C-vitamin)
1 rå økologisk egg
1 ts revet fersk ingefær
1 scoop myseprotein (kan sløyfes for de som ikke tåler melkeproteiner)
3-5 dråper vaniljestevia 


Ha alt oppi blenderen og kjør til det er godt blandet. Ca 2 porsjoner




Tilpassing for PKU


60g bringebær
50g frossen banan skåret i skiver
1 dl rismelk
0,6 dl ferskpresset appelsinsaft
25g moden avokado
1 ts hampolje
1 ts C-vitamin pulver
1 ts revet fersk ingefær
3-5 dråper vaniljestevia


1 porsjon - gir 60mg fenylalanin















Etiketter: , , ,