Glutenfrie Fiskepinner med Kokos



Fiskepinner er en veldig populær middag hos oss, og jeg er litt stolt over at mine barn har aldri smakt på de frosne bremseklossene man får kjøpt i butikken. Lettvinte er de nok, men hverken glutenfrie eller sunne - det er bare å ta en titt på innholdet for å skjønne at disse kan neppe kvalifiseres som mat.


Hjemmelaget fiskepinner er derimot både sunne og gode, og selv ganske små barn kan være med på å lage dem. Oppskriften min har utviklet seg litt over tid, og jeg var ganske sikker på at den var helt perfekt inntil i går da jeg sto plutselig tom for mandler. Nei!! Malte mandler har jeg bestandig brukt for å få en fin og sprø skorp på fiskepinnene. Hmmm...da var det bare å lete i skapet og finne på noe annet. Kokos ble det, og denne versjonen var jammen supergod! 


Nå er jeg virkelig sikker på at oppskriften er helt perfekt ;-)


Fiskepinner med Kokos


Denne porsjonen passet akkurat til oss (en sulten arbeidskar, lillegutten og meg) men det er bare å justere mengden etter behov. Lag gjerne noen ekstra - gode er de også oppvarmet i stekeovnen.

2 dl revet kokos
1 dl maismel
1/2 -1 ts havsalt eller Herbamare
3/4 ts paprika
1/2 ts hvitløkspulver
ca 1,5 dl jyttemel original
2 pisket økologiske egg
600g torsk eller kveitefilet 


Still ovnen på 225 grader. Skjær fisken opp i passe "pinner" og kle et stekebrett med bakepapir (du kan også bare smøre brettet med kokosolje men disse har tendens til å lime seg fast). 

Bland sammen kokos, maismel, salt og krydder i en skål. Pisk eggene i en annen skål og ha jyttemelet oppi en tredje. 



 Bruk to gaffler til å vende fiskepinner først i jyttemelet, så i egg og til slutt i kokos- og krydderblandingen. 



Fiskepinner legges på stekebrettet og sprutes med litt olivenolje. (Jeg har en kjøkkendings som jeg bruker til å sprute olje med, men en vanlig liten sprayflaske eller forsiktig pensling går sikkert helt fint).



Stekes midt i ovnen i 5 minutter; vendes og stekes videre i ca 5 minutter til de er litt gyldne og sprø.



God middag!

Etiketter: ,