Lørdagsgodt: Avokado-Sjokoladepudding På Pinner


"Lørdagsgodt" er ikke et konsept jeg har vokst opp med, men når vi flyttet til Norge for fire år siden ble dette tatt imot av mine barn med åpne armer. Jeg synes for så vidt det er helt ok å ha noe godt utenom det daglige å se frem til. Jeg er imidlertid lite begeistret for å dra til butikken og fylle en pose med godteri laget av "Gud vet hva" med massevis av sukker, tilsetningsstoffer og kunstig tull. Vi jeg prøver derfor å overtale at vi skal lage lørdagsgodt selv - ikke bare fordi det er sunnere, men også fordi det er noe koselig vi kan gjøre sammen. Denne kampen vinner jeg ikke bestandig, og noen ganger blir det likevel en tur innom butikken med Pappa (slik at Mamma slipper å se på).

Har derfor tenkt å lage en liten serie på bloggen der jeg legger ut tips om det vi finner på til hjemmelaget lørdagsgodt. Starter her med en skikkelig godbit til dere!

Avokado-Sjokoladepudding På Pinner


Det er slettes ikke hver dag jeg kommer med en kjempesunn og lekker dessert som imponerer selv de største skeptikere i familien. Jeg måtte til og med lage den i smug før barna våknet slik at ingen skulle se avokado skallene og nekter å smake på de :-) Disse er i hvert fall vidunderlig gode og ble en kjempehit med både store og små. Original oppskriften fant jeg her men jeg har finsnekret ingrediensene litt etter vår behov. 


8 dadler uten sten (ca 140g)
1,25 dl vann
3 passe modne avokado (ca 180g)
0,6 dl lønnesirup (jeg bruker denne )
4 ss økologisk kakaopulver 
10-15 dråper sjokoladestevia
2,5 dl økologisk kokosmelk
2 ts ekte vanilje ekstrakt
klype havsalt

Ha dadler og vann oppi blenderen og la stå i ca 30 minutter. Kjør disse på fullt i noen sekunder før du tilsetter de øvrige ingrediensene. Kjør til massen blir glatt og kremaktig. Er den for tjukk så tilsetter du litt mer vann eller kokosmelk.

Ha oppi ispinneformer og frys i minimum 6 timer. Klarer du ikke å vente så kan den spises med en gang som pudding. Synes selv det var litt synd at jeg ikke fikk hodet inni blenderen for å slikke opp resten :-)  God helg!!




Tilpassing for PKU


Hele oppskriften gir 887mg fenylalanin. Med mine ispinneformer veide de 80g hver - dette tilsvarte 75mg phe. Vil du lage disse med mindre protein så kan du erstatte noe (eller alle) kokosmelka med rismelk og/eller redusere mengden kakao. De blir helt sikkert like gode!!

Etiketter: , , , ,