Lørdagsgodt: Blåbær-lavendelis



Jeg hadde egentlig planlagt noe annet enn is til denne ukas lørdagsgodt, men i går tok jeg nemlig årets første blåbærtur og dette måtte jo feires! Jeg er en meget ivirg bærplukker og blir helt manisk på sensommeren når skogen begynner å by på sitt eget godteri. Blåbær er selvfølgelig noe av det sunneste som finnes og inneholder blant annet fiber og masse flavonoider, C vitamin og resveratrol som beskytter oss mot frie radikaler. Disse flavonoidene gir også blåbærene den nydelige mørkeblå fargen som vi kjenner så godt - ekte supermat!!



Jeg bruker å fryse ned masse blåbær for å bruke hele året i frokost smoothies og mye annet godt. I fjor var jeg litt seint ute med blåbærplukking og ble kjempesur for det hele vinteren. For noen dager siden begynte mine lundehunder med selvplukk, og da var det bare å hente ei bøtte og sett i gang!




Jeg fikk nettopp en pose med tørket lavendel av en god venninne som har vært i Frankrike på sommerferie - deilig! Når jeg da kom over en oppskrift på is med både blåbær og lavendel jeg måtte bare prøve å lage noe slikt som hele familien kunne spise. Lavendelen kan selvfølgelig unnlates dersom du ikke har, men den setter en utrolig god og spennende smak på isen!




Blåbær-lavendelis



2,5 dl blåbær (130g)
1 boks økologisk kokosmelk (4 dl)
1/2 tsp tørket lavendel
5 dl rismelk eller cashewmelk
0,8 dl honning (110g)
15 dråper vanilje stevia
1ts sitronsaft
2 ts ekte vanilje ekstrakt
1/2 ts guarkjernemel (gjør isen litt tjukkere men kan sløyfes)



Ha alle ingrediensene oppi en blender eller foodprossesor og kjør til massen er godt blandet og glatt . 


Blandingen settes i kjøleskapet eller fryseren til den er nokså kald. (Dette trinnet kan du sikkert hoppe over dersom du bruker frosne blåbær og kald ris- eller cashewmelk.)

Da er det bare å helle alt oppi en ismaskin og kjør! Jeg satte den tilbake i fryseren i et par timer fordi isen var ganske myk, men den kan godt spises rett fra maskinen hvis det er for grusomt å vente :-)



God helg!!




Tilpassing for PKU

Hele oppskriften (laget med rismelk) gir 456mg fenylalanin (0,38 mg/g)







Etiketter: , , , ,