Scarlet Quinoa


Jeg storkoste meg i forrige uke på Trondersk Matfestivalen og kjøpte blant annet disse vakre rødbeter fra Frosta - stor og fin med en helt fantastisk farge! Ferske rå rødbeter kan nesten ikke sammenlignes med de man kjøper på glass i en sukkerlake. 
Visste du at rødbeter inneholder flere kraftige antioksidanter og polyfenoler enn både broccoli, spinat, selleri, løk og gulerøtter? De er også en utmerket kilde til folat, mangan og kalium. 

*Obs! Hvis du merker mye rødfarge nedi doskåla så ikke bli redd!! Det er bare fargestoffene i rødbetene som gjør det - mine barn synes faktisk at det er litt artig med purple poop :-) 



Jeg skrev ned denne oppskriften hos en venninne for mange år siden, og den er fortsatt noe av det første jeg tenker på når jeg får tak i ferske rødbeter. Den nykokte quinoaen blir en nydelig dyp rødfarge når man tilsetter raspet rå rødbeter. Friske urter, hakket vårløk og en enkel dressing så er den ferdig! Jeg synes den smaker best når den er fortsatt litt varm eller ved romtemperatur men den kan også spises kald.

Scarlet Quinoa





Quinoa skylles under rennende vann og kokes i ca 20 minutter (les her om du er usikker om hvordan å koke quinoa).


Mens quinoaen putrer: 

Når quinoaen er ferdig kokt (og forsatt varm) ha den opp i en stor bolle, tilsett raspet rødbeter og bland godt. 
La blandingen avkjøle litt før du tilsetter urter og vårløk for å unngå at de blir slappe. 




Da tilsetter du de øvrige ingrediensene og dryss evt med ristet solsikkefrø (dette gjør jeg ved å ha de oppi en tørr jernpanne (ikke teflon!!) på middels varme og rør om i noen få minutter til de er såvidt gyldne).

Tilsett evt mer salt og litt pepper etter smak :-)


Etiketter: ,