Stikkelsbærsyltetøy



Stikkelsbær (eller gooseberries som de heter på engelsk) ble jeg først kjent med på nært hold når vi flyttet hit til gården og det stå en fin liten busk i hagen med svære torn og masse små grønne klinkekuler som jeg syntes smakte kiwi. Disse hadde jeg aldri sett hjemme i Colorado, og jeg antar at det er fordi stikkelsbær (sammen med de fleste andre bær) krever en del vann for å trives. Pussig nok så er disse de mest populare bærene blant mine lundehunder. De bryr seg tidligvis ingenting om tornene for det skjer mye selvplukk her i hagen :-)

Visste du at stikkelsbær er en utmerket kilde til C vitamin og at de inneholder 20 ganger mer enn appelsiner? De har i tillegg masse A vitamin (betakeroten) og en del kalium, kalsium, jern, fosfor, og fiber.





Selv spiser jeg ikke syltetøy, mens gubben her i huset er veeeeldig glad i det. Tror nok han blir litt skuffet når han ser at alle de bærene jeg plukker blir bare rensket og hamstret i fryseren til bruk i smoothies, hejmmelaget is og av og til noen bakevarer. Med en rask søk på nettet fant jeg masse spennende oppskrifter for stikkelsbær, men bestemte meg likevel for å ofre disse til syltetøy i år - når han først skal spise syltetøy så skulle det ihvertfall bli hjemmelaget og uten tilsetningsstoffer og hvit sukker. Av en eller annen magisk grunn så blir disse grønne bærene til en nydelig rosafarget syltetøy - helt fantastisk!

Jeg synes resultatet blir penest ved å "top & tail" alle bærene - dvs. å ta bort alle toppene og halene. Dette er jo litt pirkete og går nok fortere med et saks men jeg tar det for hånd og synes det er en fin meditasjonsøvelse :) 



Stikkelsbærsyltetøy


1 kg stikkelsbær
900g økologisk rå rørsukker
evt litt ekte vanilje ekstrakt og/eller 1-2 kanelstanger

Vask og "top & tail" alle bærene. 

Sett 2-3 små fat i fryseren.

Ha stikkelsbær og 150ml vann oppi en stor gryte. Kok opp og la det småkoke i ca 10 minutter til frukten blir ganske myk.
Tilsett sukker og rør godt om. Kok på svak varme til sukkeret er oppløst.

Øk varmen og kok raskt i 8-10 minutter.

For å teste om syltetøyet setter seg: ta et fat fra fryseren og ha en liten skje med syltetøy oppå den. La den avkjøle i et minutt så dra fingeren din gjennom syltetøyet - hvis det rynker er den klar, hvis ikke, kok i noen minutter til. Fortsette å teste på samme måten til det er klar. (Ta alltid syltetøyet fra varmen mens du tester slik at det ikke blir overkokt.)

I mellomtiden sterilisere du syltetøyglassene - først vask de i varmt såpevann og skyll. La de dryppe opp ned på et stativ i ovnen som er stilt på 140C. La glassene stå i minst en halv time mens du lager syltetøyet.
Når syltetøyet er klar, slå av varmen, skum godt av og la den stå i 15-20 minutter.
Ha syltetøyet oppi rene steriliserte glass og sett på et tett lokk mens det er fortsatt varm.

Hva gjør du med stikkelsbær??

Etiketter: