Eplemuffins med mandelmel og kanel



Nå er jeg tilbake på bloggen etter en liten pause for å nyte et par uker sammen med mine kjære foreldre som har vært på besøk. Herlig høstferie i Lofoten med fantastisk vær og nydelige nordlys!!

Men...tilbake til hverdagen og ikke minst mat! Her kommer enda en deilig måte å nyte høstens epler. Disse glutenfrie muffins er raske å sette sammen og laget av mandelmel, noe som gjør de meget næringsrike og helt fri for korn. 
Første gang jeg fant på disse skulle vi ha besøk av ei jente som har Chrons sykdom og hadde begynt på den Specific Carbohydrate Diet (SCD). Denne dietten er kanskje lite kjent her i Norge, men er helt fantastisk for mennesker som lider av inflammatoriske tarm sykdommer som for eksempel chrons og colitt. Når man har kommet et stykke på denne dietten er det lov å spise honning og nøtter. Mandelmel fungerer utmerket i bakevarer, men man må være tålmodig og prøve seg litt frem - den oppfører seg nemlig ganske annerledes enn andre typer mel. 

Mandelmel kan kjøpes på de fleste helsekost butikkene, men jeg lager den selv ved å bløtlegge mandlene natten over og tørke dem i en mat dehydrator til de blir sprø (du kan også gjør dette i en vanlig stekeovn på laveste temperatur med døra litt på gløtt). Her kan du lese mer om hvorfor dette er et viktig trinn. Så kjøres nøttene noen runder i en kaffekvern til de blir til mel. 

I denne oppskriften bruker jeg også usukret eplemos som kan enten kjøpes eller lages selv. Jeg gjør dette helt enkelt ved å skjære opp epler i mindre biter (skrellet eller ikke) og ha de oppi en stor kasserolle med en skvett vann og ferskpresset sitronsaft (ca 1/2 sitron). Dette kokes i ca 2 timer (pass på temperaturen og rør av og til slik at eplene ikke brenner seg fast på bunnen). Når eplene er kokt og meget myke moser jeg dem med en potetmoser (her kan du også bruke en kjøkkenmaskin eller blender). Da helles eplemosen oppi noen rene syltetøy glass og fryses.


Eplemuffins med mandelmel og kanel


100g smeltet smør 
0,6 dl usukret eplemos
0,6 dl honning
2,5 dl mandelmel
2 økologiske egg
1/4 ts natron
1 ts ekte vanilje ekstrakt
1 stort eple
kanel 




Eplet skrelles og skjæres opp i mindre biter.



Så blander du sammen smeltet smør og eplemos i en bakebolle. Tilsett de øvrige ingrediensene bortsett fra eplene og kanel og bland godt med en håndmikser. Rør inn eplebiter og ha oppi muffinsformer. Dryss med kanel og stek i ovnen ved 160 grader i 20-25 minutter (23 minutter var akkurat passe i min ovn).

Perfekt til kaffen, lørdagskos eller oppi matpakken :)

Etiketter: , ,