Fermentert majones


Jeg må først være ærlig og si at jeg har aldri vært en stor majones fan. Jeg kjøper i hvert fall aldri tuber med "ekte majones" basert på soyaolje og krydret med både sukker, fargestoffer, konserveringsmiddel, fortykningsmiddel, og surhetsregulerendemiddel (uff, det var mange midler). Jeg tror egentlig det var konsistensen som jeg syntes var ekkelt, men smaken var heller ikke så veldig stas. 

Men det var jo før jeg prøvde meg på lacto-fermentert majones!! Jeg har gjort flere forsøk med hjemmelaget majones, men klarer bare ikke den overveldende olivenolje smaken. I denne varianten har jeg byttet ut halvparten av olivenolje med virgin kokosolje, tilsatt rå eddik og myse for å sette fermentering i gang, og vips! Kjempegod enzymrik hjemmelaget majones som ikke bare smaker godt men hjelper fordøyelsen og reduserer belastningen på bukspyttkjertelen. Fermentering gjør også at den holder seg en god stund i kjøleskap, noe som er en fordel hos oss siden majones forbruket er nokså lite. 

Fermentert majones


2 økologiske eggeplommer (romtemperatur)
ferskpresset sitronsaft (ca 1/2 sitron)
1 ts sennepspulver eller dijonsennep
1 ts rå eplecidereddik
1 ts myse
ca 1/2 ts uraffinert havsalt eller mer etter smak
1,25 dl flytende virgin kokosolje
1,25 dl kaldpresset olivenolje


Sørg for at alle ingrediensene har romtemperatur (særlig eggeplommene) slik at den ikke skiller seg. Jeg bruker en kjøkkenmaskin for å lage majones men dette kan godt gjøres for hånd med en visp eller du kan bruke en stavmikser. (Her kan du se Unes video om stavmiksermetoden)



Ha eggeplommene, eddik, sennepspulver eller sennep, salt, sitronsaft og myse i kjøkken maskinen og kjør til alt er godt blandet. Hell først inn olivenoljen SAKTE i en jevn strøm mens maskinen går, og deretter kokosoljen. Kjør til alt er blandet sammen og jevnt. På dette stadiet er majonesen fortsatt ganske tyntflytende, men ikke fortvil! Den blir fastere etter fermentering og avkjøling.


Ha oppi et glass med løkk og la den stå ved romtemperatur i 7-12 timer før den settes i kjøleskapet. 




Yum!


Etiketter: , , ,