Glutenfri gresskarpai



Siden i dag er Thanksgiving tenkte jeg å trekke frem et tidligere innlegg med min gode gamle oppskrift for gresskarpai. I år feiret vi Thanksgiving sammen med en samling av våre kjære venner fra både USA, Sverige og Frankrike. MASSE deilig mat og mye god latter - akkurat slik som denne dagen skal være.

Den siste torsdagen i november er Thanksgiving for oss amerikanere, og det feirer vi fortsatt her i huset selv om vi nå bor i Norge. Thanksgiving er en meget koselig helligdag der familien samles rundt bordet for å spise masse deilig tradisjonell mat og snakke om det vi er takknemlig for her i livet (og det er MYE). For meg er Thanksgiving årets store hjemlengselsdagen, og noe jeg savner nesten mer enn å feire jul sammen med min familie. For meg handler Thanksgiving om mye mer enn å spise et stort måltid. Jeg har utrolige gode minner om å stå på kjøkkenet hele dagen sammen med min mor og bestemor mens vi så på det store Macy's toget som går gjennom gatene i New York og Pappa koste seg i godstolen med fotball. Kjøkkenet så ikke ut etterpå og det var en stor jobb med å rydde bordet, pakke bort alle matrester og vaske opp. Men jeg syntes det var så innmari koselig å ta oppvasken sammen med min bestemor og mens hun fortalte om sitt liv og oppvekst tidlig på 1900 tallet i Colorado .

Her derimot er det stort sett meg som står for alle action på kjøkkenet, og jeg må bare si at det er ikke helt den samme opplevelsen. Likevel er Thanksgiving viktig for meg, og jeg vil gjerne føre tradisjonen videre med mine barn. I år var det derimot ekstra synd på meg fordi mannen min var bortreist og minstemannen lå på sofaen med høy feber. Vi hadde ingen hjemmeslaktet kalkun som i fjor, og fikk heller ikke tak i en økologisk kalkun som hadde levd ut sine lykkelige dager på Homlagarden i Hardanger. Det var like før jeg ga opp, men bestemte meg for at vi i hvert fall skulle ha pumpkin pie!

Gresskar er kanskje ikke så vanlig å spise i Norge (og heller ikke så enkelt å dyrke i min kjøkkenhagen her i Nord-Trøndelag). Før i tiden måtte jeg til asiatiske matbutikker for å kjøpe gresskar, men nå er det faktisk å finne i flere steder. De store oransje gresskarene som selges rundt halloween er ikke bestandig de beste på smak. Det finnes mange forskjellige spiselige gresskartypene, men gresskarpai er vanligvis laget av en som kalles for "sugar pie pumpkin". Jeg synes også den er meget god laget av butternut gresskar som er kanskje lettest å finne i norske matbutikker (aner ikke hva denne typen heter på norsk). Gresskar er proppfull av næring med masse alfa- og betakaroten fytokjemikalier som er forløper til A vitamin og har kraftige antioksidant og antiinflammatoriske egenskaper. Gresskar inneholder også en god del C vitamin, kalium, mangan, og fiber. Næringsrik og god til dessert - ikke verst.

Denne oppskriften er ikke den mest tradisjonelle, men er noe som jeg har utarbeidet over mange år med prøving og feiling. Jeg er i hvert fall kjempefornøyd med denne glutenfrie varianten, og resten av familien synes også at den var spiselig :)

 Gresskarpai


Bunn:

1,25 dl valnøtter
2 dl mandler
2 dl cashewnøtter
2 ss palmesukker
3 ss malte linfrø
2,5 dl finmalt glutenfri havregryn
1 ts kanel
1/2 ts havsalt
0,5 dl lønnesirup
1 ss smør eller kokosolje

Fyll:

5 dl gresskarpuré
0,6 dl palmesukker
ca 10 dråper vanilje stevia
2 ss molasse
1/2 ts malt nellik
2 ts kanel
2 ts malt ingefær
1/2 ts havsalt
2 økologiske egg
3,5 dl økologisk kokosmelk



Still stekeovnen på 200 grader. Del gresskaret i to med en skarp kjøkkenkniv og skrap ut frøene. Ha den oppi en glass bakeform (med skinnet ned) og dekk med lokk eller folje. Gresskar stekes i 1-2 timer (litt avhenging av størrelsen) og er ferdig når den blir veldig myk (testes med en gaffel). La den avkjøle så skrap ut kjøttet med en skje og kjør i en kjøkkenmaskin med S-bladet til du får en jevn puré.

 

Bunn:

Kjør nøttene i en kjøkkenmaskin til de er ganske finmalte og fettet begynner såvidt å slippes ut. Smelt smør eller kokosoljen og bland sammen med lønnesirup. Ha alle ingrediensene oppi kjøkkenmaskinen og kjør til du får en deig som holder seg sammen når du klemmer litt på den. Ha hele massen oppi en paiform og presse ut med fingrene. Stek bunnen i ovnen i ca 10 minutter ved 190 grader og la avkjøle litt.


Fyll:
Ha alle ingrediensene oppi en bakebolle og miks godt med en håndmikser (den skal være ganske tynnflytende). Hell oppi bunnen og dekk kanten med folje for å unngå at den blir brent. Stek paien i 10 minutter ved 200 grader så skru ned varmen til 190 grader og stek videre i 50-60 minutter. Paien er ferdig når den er mørkebrun og begynner å sprekke litt på toppen. Avkjøles på rist og settes kjølig for å stivne før servering. 




Gresskarpai serveres kald eller ved romtemperatur og gjerne med en god klatt pisket krem oppå :)





Etiketter: ,