Få en bedre nattesøvn

source

Sover du godt?

Dårlig søvn kan gjøre livet surt (som de fleste av dere sikkert vet) og tapt søvn er tapt for alltid. Alle har forskjellige behov for søvn, men seks til åtte timer per natt synes å være den optimale mengden for de fleste voksne. Når vi lever et stressende liv og skal helst rekke alt, er det gjerne søvnen som blir nedprioritert. Over tid kan for lite (eller for mye) søvn ha mange negative konsekvenser. Gode sovevaner er grunnleggende for både energi og helse, og bør ikke undervurderes.

Dårlig søvnkvalitet kan blant annet:



Manglende søvn kan også øke stress-relaterte lidelser som:



Dårlig søvn bidrar også til tidlig aldring ved å forstyrre produksjonen av veksthormon som skilles ut fra hypofysen under dyp søvn.

God "sleep hygiene" som det heter på engelsk, kan derimot gjøre underverk for nattesøvn, og særlig hos barn. Når mine barn var små gikk de på en søt liten buddhist barnehage der både yoga, meditasjon og "tea time" var helt dagligdags. Når de skulle kvile seg fikk alle barn en liten sprut med lavendel "sleepy spray". Dette koselig ritualet henger igjen hos oss og er fortsatt en viktig del av kveldsrutinen til min sønn. Ved leggetid får både gutten, kosedyrene og puta en sprut (også katten hvis hun er litt uheldig).

Å lage din egen sleepy spray er ingen hokus pokus - bare ta noen få dråper lavendelolje oppi en sprayflaske med vann og rist godt. Lavendel dufter kjempedeilig og er kjent for sin beroligende effekt på nervesystemet. Økologisk lavendelolje kjøper jeg her til en veldig grei pris, men jeg tipper at du finner den også flere steder her til lands. Jeg kan også varmt anbefale en deilig lavendel kroppsolje som jeg bruker etter kveldsdusjen :)
Obs! eteriske oljer er meget konsentrerte og skal ikke brukes ufortynnet direkte på huden.



         Andre enkle grep du kan ta for å sove bedre...
Jeg uttaler meg imidlertid ikke om det å ha barn i senga og hvordan det kan påvirke søvnkvalitet. Dette er litt av et omdiskutert tema og selvfølgelig meget individuelt. Vi får jo fortsatt ofte besøk av både barn, hunder og katter og jeg sover som en stein for det :)


God natt!