Rå nøtte- & sjokoladefigurer


Her har du et kjempegodt og sunt lørdagsgodt alternativ i en fei. Jeg klarte ikke å lure barna ved å si at jeg hadde vært en tur i MIX butikken, men de syntes figurene var morsomme og kunne godt spises for det ;)
Hasselnøtter og mandler gir jo masse sunt fett og proteiner, og i tillegg er disse kun søtet med dadler. Jeg synes blandingen er akkurat passe søt, men dersom du blir uenig kan du bare tilsett litt honning eller noen dråper med sjokolade stevia. Jeg liker også å tilsette kakao nibs fordi de gir en deilig krunsj og litt bitterhet, men har du ingen i skapet kan du bare bruke litt finhakket mørk sjokolade isteden.

Vi vet jo at mørk sjokolade er supermat, ikke sant? Jeg leste nettopp en nokså ny studie der de fant at flavonoider i kakao forbedrer en hel haug med kardiovaskulære risikofaktorer som f.eks. blodtrykk, insulinresistens og blodfett-profil. Jippee!

Har du dårlig tid (=unger som vil ha lørdagsgodt NÅ) så kan du bare hoppe over frysingen og trille ut runde baller isteden. Deigen er imidlertid nokså myk og jeg synes den er best spist rett fra fryseren (og enda bedre i skjul mens fryserdøren står åpen - men det gjør selvfølgelig ikke jeg).


Rå nøtte- & sjokoladefigurer

2,5 dl hasselnøtter
2,5 dl mandler
ca 5 dl dadler uten sten
1 ts ekte vanilje ekstrakt
klype uraffinert havsalt
0,6 dl rå kakaopulver eller vanlig kakaopulver
ca 1 dl rå kakonibs  (finhakket mørk sjokolade går sikkert fint)

Kjør nøtter og salt i en kjøkkenmaskin til de blir nokså finmalte. Tilsett dadler, vanilje og kakaopulver og kjør til du får en jevn og litt klissete masse som henger fint sammen. Tilsett kakaonibs og kjør en kjapp runde til (ikke gå alt for langt for da mister du litt av konsistensen). 

Ønsker du å lage små figurer så presser du deigen oppi silikon konfekt- eller isbitformer. Sett dem i fryseren i ca 1 time før du trykker dem litt forsiktig ut. Du kan ellers presse hele massen oppi f.eks en brød form og sette den i kjøleskapet eller fryseren en stund før den skåres opp i ruter eller hva du vil. 




Easy peasy.


God helg!

Etiketter: , ,