'No-bake' peanøtt & sjokolade julegodt (stort sett sukkerfri!)




Har du lest litt på bloggen min så har du kanskje skjønt at jeg elsker peanøttsmør. Peanut butter cookies er en amerikansk klassiker og en av mine absolutt favoritter. Her om dagen når jeg trodde julebaksten var i boks kom jeg plutselig over en oppskrift for lazy girl peanut butter cookies . Jeg visste umiddelbart at dette var noe for meg. De var jammen gode og veldig fort gjort å lage, så da var det bare å  gjøre de om til noe litt festlig som kunne gis bort til jul. Frem med silikon former og litt smeltet mørk sjokolade og vips! Kjempesunt, deilig og meget vanedannende julegodt :)


'No-bake' peanøtt & sjokolade julegodt


5 dl glutenfri havregryn, hirseflak eller quinoaflak
10 myke dadler uten sten
1,6 dl hjemmelaget eller økologisk peanøttsmør
klype uraffinert havsalt
6 ss nøttemelk

ca 100 g mørk sjokolade (jeg brukte 86% kakao)
1 toppet ts virgin kokosolje




Ha havregryn og havsalt oppi en foodprosessor og kjør til den blir ganske finmalt. Tilsett dadler og peanøttsmør og kjør i ca 1 minutt til. Tilsett nøttemelk litt etter litt mens maskinen går til alt henger sammen.



Press deigen oppi silikon konfektformer eller en brødform kledd med bakepapir (jeg gjorde begge deler). Husk at det skal være litt plass igjen på toppen til sjokoladen. Det går også sikkert fint å stikke de ut med små utstikkerformer (hjerter, stjerner, o.l.)


Smelt sjokoladen og kokosoljen sammen i et vannbad og rør godt om. Hell over deigen og sett i fryseren noen timer for å stivne. Etter at de er frosne kan de trykkes ut av formene (press litt forsiktig slik at sjokoladen ikke sprekker). Bruker du en brødform så er det bare å løfte hele massen ut med papiret og skjære opp i ønsket biter. 



Da får mine venner bare glede seg :)


Etiketter: , ,