Kitchari





Kitchari er en grøtaktig indisk suppe laget av ris og mungbønner lett krydret med blant annet ingefær, koriander, kanel, gurkemeie og kardemomme. En rask søk på nettet så finner du nesten uendelige mange oppskrifter med forskjellige krydder og fremgangsmåter.

Jeg ble først kjent med kitchari for flere år siden hos min kjære vennine Trina. Hennes datter plagdes masse med fordøyelsen og kitchari var noe hun kunne spise helt uten problemer. I følge ayurvedisk medisin regnes kitchari som en fastende mat og brukes ofte til å avlaste fordøyelsen og rense ut systemiske giftstoffer. Den har en mild smak som minner om en blanding av risgrøt og indisk dal (linsesuppe). Man får ikke akkurat en WOW smaksopplevelse, men den er meget lett fordøyelig og vi syntes det var veldig godt etter masse mektig julemat :)

Jeg elsker å lage kitchari på kalde og mørke vinterdager eller når jeg er ikke helt i form. Meget barnevennlig mat er den óg - sønnen min spiser den gjerne hver dag :-) Denne klassiske indiske comfort food gir mye varme og hjelper når energien er litt saggy - og gjett om det lukter deilig i huset mens den koker!





Kitchari


2,5 dl mung dal (gule mungbønner) finnes hos de fleste internasjonale matbutikker
2,5 dl økologisk helkorn basmatiris
Mung dal og ris bløtlegges natten over (eller i minst 7 timer) i vann som er tilsatt en dæsj myse, sitronsaft eller rå eplecidereddik.

Bland sammen i en blender:
1 ss skrellet og grovhakket ingefærrot
2 ss tørket økologisk kokosflak
en neve frisk koriander
0,5 dl vann

3 ss ghee (klarnet smør), smør eller kokosolje
1/2 ts kanel
1/4 ts kardemomme
1/4 ts pepper
1/4 ts malt nellik
1/4 ts gurkemeie
3 laurbærblad


Varm 3 ss ghee (klarnet smør), smør eller kokosolje i en suppegryte til den bobler og blir litt gylden. Så tilsetter du:

1/2 ts kanel
1/4 ts kardemomme
1/4 ts pepper
1/4 ts malt nellik
1/4 ts gurkemeie
3 laurbærblad 

La blandingen surre i noen minutter før du tilsetter mung dal, ris, ingefær-kokos-korianderblandingen og 1,5 liter vann. Kok opp så la den småkoke i ca 30 minutter til alt er myk og den blir grøtaktig. Fjern laurbærbladene og smak til med uraffinert havsalt / himalayasalt (tror jeg brukte ca 1,5 ts). 

Tilsett gjerne noen lett fordøyelige grønnsaker mot slutten av koketiden. Jeg brukte en stor søtpotet og litt hakket frisk spinat.

Mannen min spiser den som en ekte nordmann strødd med masse ekstra kanel og litt rørsukker (men han er jo tilgitt :)

Etiketter: , ,