Probiotisk eggesalat





Jeg forsøker stadig vekk å snike de gode helsebringende melkesyrebakterier inni maten vår og finner av og til muligheter til å bruke de i litt mer usannsynlige steder. Jeg har aldri vært en stor majones elsker og synes ofte at eggesalat domineres for mye av den. Her brukte jeg derfor er en deilig og litt syrlig blanding av fermentert majones og hjemmelaget kefir. Jeg liker også at eggesalat har en litt fastere konsistens og inneholder flere næringsrike godsaker - ikke bare en tynnflytende mos (jeg undres egentlig litt over hvorfor dette i det hele tatt kalles for salat). Denne oppskriften inneholder også masse godt som gir en mer kompleks smaksopplevelse og deilig krunsj.

Som vi vet er økologiske egg en utmerket kilde til fullverdige protein, sunne fettsyrer, kolesterol og fettløselige vitaminer. Mettende og god eggesalat med en liten probiotisk boost som bonus :)


Probiotisk eggesalat


3-4 hardkokte egg fra glade høner
1/2 eple* (helst en litt syrlig type)
2 ss  rød eller gul løk
en god neve valnøtter
2 ss hakket stangselleri*, gjerne med litt av bladene
frisk koriander
fermentert majones
kefir
havsalt & pepper

*Velg helst økologisk eple og stangselleri - det brukes nemlig mye sprøytemiddel på begge disse!


Hakk hardkokt egg, eple, valnøtter, selleri og løk i passe små biter (jeg pleier å finhakke løken) og bland sammen i en bolle. 



Pisk sammen majones og kefir i det forholdet som passer din smak. Jeg brukte like deler (ca 3 ss av hver). Er du en stor majones fan så er det bare å bruke mer av den og litt mindre kefir. 



Ha alt oppi bollen og bland litt forsiktig for å unngå at det blir til en mos. Tilsett hakket frisk koriander og smak til med salt og pepper. Salaten får en nokså syrlig smak fra kefiren men er også godt med en liten skvis sitronsaft.