Allsidig kjøttdeig med italienske krydder


Jeg prøver hele tiden å finne på nye og spennende måter å bruke opp det store elghakklageret vi har i fryseren. Til daglig går det en del momo's kjøttpudding, kjøttboller, chili og burgere, men nå var det på tide med noe nytt. Lenge har jeg savnet "italian sausage" som er visst mye mer vanlig i USA og spises blant annet til søndagsfrokost. Etter et langvarig internettsøk der jeg leste (alt for) mange ulike oppskrifter, snekret jeg sammen denne varianten som ble en fulltreffer her hjemme.

Fennikelfrø var virkelig det som gjorde susen og bør etter min mening absolutt ikke droppes. Vil du ha den mer eller mindre spicy så justerer du bare på pepperflakene. Du kan selvfølgelig bruke flere friske urter - det var nemlig kun frisk basilikum jeg hadde for hånd ;-)

Her ble det litt mengder med kjøttdeig så jeg lagde først noen små runde "kaker" til middag og deretter stekte resten i panna til bruk i tomatsaus. Denne deigen kan gjerne brukes for å lage pølser, pizza, oppi lasagne eller som kjøttpudding. The possibilities are endless :-)




Allsidig kjøttdeig med italienske krydder



1 kg kjøttdeig (helst økologisk eller vilt - jeg brukte elg)
3 store fedd hvitløk, presset
1 dl hakket fersk basilikum
1/2 ts tørket oregano
1/4 ts tørket rosmarin
1/4 ts rød pepperflak 
1 ts tørket fennikelfrø
1/2 ts havsalt
1 ts malt sort pepper


Miks alt sammen oppi en stor bolle (gjerne med hendene). Da er det bare å gjøre som du vil med deigen. Jeg har også veldig god erfaring med å fryse den!