Chili-sjokoladeis (melkefri)


Endelig har jeg funnet tid til å skrive et kjapt innlegg om det vi koste oss med i helgen (ovenfor ser du det som ble igjen selv om jeg sa jeg ville ha nok til et pent bloggbilde -grrrr!). 

Det var i hvert fall enda en deilig lørdagskos med min favoritt chili-sjokolade kombo! Barna ville lage sjokoladeis og jeg hadde tilfeldigvis en skrumpete chilipepper liggende i kjøleskapet. Etter at vi veldig forsiktig testet styrken på chilipepperen, hev jeg den oppi blenderen sammen med alle de andre ingrediensene. Her må man selvfølgelig bruke litt sunn fornuft og gå varsomt frem (særlig hvis barna skal også spise isen:). Vi liker den ganske spicy, og syntes denne mengden chilipepper var helt perfekt! Ekstra god ble den med hakket biter av min yndlings chocolove "Chilies & Cherries in Dark Chocolate". Mmmmmm...

Når vi lager is til hele familien bruker vi rismelk for å holde proteininnholdet ned. Du kan gjerne bytte den ut med cashewmelk for å gjøre isen litt mer fyldig og kremaktig.

Chili-sjokoladeis


1 boks økologisk kokosmelk (4 dl)
10 saftige dadler uten sten (170g)
1 rød chilipepper
5 dl rismelk eller cashewmelk
0,8 dl økologisk kakaopulver (30g) - jeg bruker denne
1 ss ekte vanilje ekstrakt
1/2 ts guarkjernemel - kan sløyfes men gir isen en mykere og litt mer kremaktig konsistens (kjøpes på helsekostbutikk eller her)
50g hakket mørk sjokolade med chili (jeg brukte denne)


Ha dadlene og kokosmelka oppi en kraftig blender eller foodprossesor og kjør på fullt til den er godt blandet. Tilsett resten av ingreidensene og kjør til den blir kremaktig og glatt.

Blandingen settes i kjøleskapet til den blir kald eller i fryseren i ca 1 time 

Ha nedkjølt blandingen oppi ismaskinen og kjør etter bruksanvisningen. Hakket sjokolade biter heller jeg inn mot slutten for å unngå at de fryser seg fast inni maskinen.




 Liker du chili og sjokolade sammen? Prøv også mine deilige chili brownies :-)



Tilpassing for PKU


Hele oppskriften gir 908 mg fenylalanin uten sjokoladebiter - dette skal helst regnes ut etter den typen sjokolade du velger. Vil du ha mindre protein så kan du også redusere på mengden av kakaopulveret :-)


Etiketter: , , , , ,