Tips om å bruke overbrygget kombucha!



Driver man jevnt med kombucha-brygging så hender det innimellom at man sitter med en sats som er litt vel brygget. Selv liker jeg kombucha te når den smaker litt skarp og er på grensen til å bli eddik, men satsen som ventet på meg etter en 3-ukers påskeferie fikk jeg rett og slett ikke ned som drikke. 

Du må overhodet ikke fortvil dersom du ender opp med deilig og frisk kombuchaeddik! Det finnes mange kreative måter å bruke det på, og i dag kommer jeg med tips om noen av mine favoritter :-)


Kombucha sennep


Jeg har sittet lenge på denne oppskriften som jeg fikk i innboksen min for en stund tilbake. Denne kommer fra de flinke folkene på Cultures for Health der jeg tidligere har skaffet meg både kefirkorn, kombucha mødre, yoghurt kulturer, surdeigsstarter og utstyr til hjemmelaget oster. Å lage fermentert sennep med overbrygget kombucha er noe av det enkleste som finnes og smaker utrolig godt! Har du ikke kombucha så kan du lese her hvordan Marianne lager fermentert sennep.

Dette trenger du...



Fyll et glass halvveis opp med sennepsfrø og hell over kombucha slik at frøene er godt dekket og ikke tørker ut (dette er viktig for ellers blir det mugg). Ha gjerne mye plass i glasset for frøene sveller ganske mye). Dekk glasset med noe som puster og fest med en gummistrikk (en kaffefilter funker utmerket til dette). La frøene stå slik til fermentering i 1-2 uker eller opptil en måned. Pass hele tiden på at frøene er dekket med kombucha - jeg måtte fylle på flere ganger.





Etter fermenteringstiden (jeg klarte bare å vente i 10 dager) frøene blir myke og "popper" lett mellom tennene. Da er det bare å ha de oppi en blender eller foodprosessor sammen med salt og evt hvitløk/krydder og kjør til du får en god konsistens. Ekstra kombucha kan brukes dersom sennepen blir for tørr og ikke går rundt i blenderen. Jeg tilsatt bare himalayasalt og litt gurkemeie i denne satsen og synes den er kjempegod og passe spicy :-)





Kombucha vinaigrette dressing


Denne er verdens enkleste salat dressing og noe jeg har bestandig stående i kjøleskapet. Dressingen kan også brukes som marinade på fisk eller grønnsaker. Har man ikke kombucha så er det bare å bruke andre typer eddik...rødvinseddik, hvitvinseddik, balsamicoeddik, osv. En liten ts sennep gir også en veldig god smak og gjør at dressingen ikke skiller seg.







Ha alt oppi et glass og rist godt. Dressing med fizz!!!




Aronia kombucha


Jeg var så heldig før jul at jeg fikk noen flasker med ferskpresset økologisk aroniajuice fra min snille venninne, Gry. Hun og mannen hennes dyrker blant annet verdens yummiest aroniabær på et nydelig lite småbruk på Frosta. En hel måned etter jul fant jeg mirakuløst en halv flaske med aroinajuice langt bak i kjøleskapet. Dette blandet jeg med en halv flaske ferdig kombucha og satt den ut på kjøkkenbenken til videre fermentering i ca 1 døgn. Da ble det til en helt fantastisk god, frisk og sprudlende "aroniavin"!!


Jeg blir stadig vekk forundret over alt som disse levende vesener klarer å trylle seg frem til på min kjøkkenbenk :-)

Er det fortsatt noen som er i tvil om populæriteten til kombucha? Bare ta en titt på disse snapshots jeg tok mens jeg var hjemme i Colorado i påsken. Disse er fra i min favoritt matbutikk Whole Foods Market i Boulder - HERLIG!!


Ble du misunnelig, eller??



Etiketter: