Glutenfritt bananbrød + noen søndagsscener på gården :-)



Noen helger er mer produktive enn andre. Av og til vi jeg bare late meg litt, sitt med en god bok og pusle litt på kjøkkenet. Denne helga derimot ble det endelig vår her i Trøndelag og da var hele familien i full sving. Mellom fotball cup, rideturer, høypressing, rydding på åkeren og en lang tur i skogen, klarte jeg faktisk å skvise inn litt brødbaking til både store og små. Herlig!

Jeg har merket at mine norske venner har tendens å kalle dette brødet for formkake eller banankake, men av en eller annen grunn er det altså ikke kake oppi mitt hode. Det får være det samme, men bananbrød er i hvert fall en amerikansk klassiker og en deilig måte å bruke opp overmodne bananer på. Denne oppskriften er en slags hurtigutgave i at melet ikke blir bløtlagt, men den funker helt utmerket inimellom når man har det litt travelt og ønsker seg noe sunt og godt. Jeg lager også en bløtlagt versjon der jeg blander først melet med kefir eller yoghurt og la den kose seg natten over på kjøkkenbenken.

Akkurat passe søt blir dette brødet med kun det naturlige sukkeret fra bananer og dadler. Oppskriften kan også lett varieres ved å tilsette f.eks. hakket valnøtter og/eller chocolate chips.



Glutenfritt bananbrød


3 modne bananer (eller frosne og opptinte)
1 økologisk egg
ferskpresset saft av 1/2 sitron eller appelsin 
10 saftige dadler uten sten
raspet sitron- eller appelsinskall (aller helst økologisk eller godt skrubbet)
3 ss flytende virgin kokosolje eller smør

1,5 dl malte mandler / mandelmel
3 dl jyttemel
1/2 ts havsalt
1/2 ts gluten- og aluminiumsfri bakepulver
1/2 ts natron

Ha bananer, egg, sitronsaft, dadler, sitronskall og olje i en blender eller foodprossesor og kjør noen få runder til du får en nokså jevn masse.

Bland sammen de tørre ingrediensene i en bakebolle. Tilsett den flytende blandingen og rør om med en slikkepot eller tresleiv (ikke overmix).




Ha deigen oppi en godt smurt brødform (eller kledd med bakepapir) og strø med sesam- eller valmuefrø.

Brødet stekes midt i ovnen ved 190 grader i ca 45 minutter. Det skal avkjøles litt i formen før det løftes over på rist.






Søndagsscener på gården...


Opptinte tyttebær fra i fjor er delikatesser for lundehundene



Froskeegg langs bekkenet


The girls (og sjefen) ute på tur


Årets siste økt med høypressing...


 og sekker med masse deilige høyfrø for takknemlige høner :-)


Geitebukken Trond koser seg i vårsola



Etiketter: , ,