Hvordan å sende levende kulturer i posten



Det finnes sikkert mange måter å sende levende kulturer i posten, men jeg tenkte å dele min enkel metode med dere. Dette har jeg gjort med både kefirkorn og kombucha babyer med meget gode resultater!

Så enkelt er det...

Ha en kombucha baby oppi en glidelås pose sammen med ca 2 dl ferdig kombucha te, eller 1-2 ss kefirkorn med ca 2 dl kald fersk melk.

Klem (forsiktig) ut luften og lukk toppen godt. Ha så denne posen oppi en glidelås pose til.

Da tar jeg en nokså stor bit av bobleplast rundt posene og ha det hele oppi en liten pappeske. Pass på at det ikke er mye ekstra plass i esken - fyll gjerne med litt ekstra bobleplast eller avispapir oppå toppen.

Tips! Både bobleplast og små pappesker sparer jeg fra mine regelsmessige pakkene fra iHerb :-)

Da sender jeg disse gjerne litt tidlig i uka slik at de slipper å stå til lagring over helgen (og kanskje ikke på sommerens varmeste dagene). Pakkene kommer jo nesten bestanding frem neste dagen i Norge. Porto kommer som regel på ca 100 kr.



Da er det bare å dele gleden av levende mat med alle!!


Har du andre gode måter å sende disse levende vesener i posten? Skriv gjerne en kommentar!


Etiketter: