Naturlig stressreduserende supermat





Mange av oss bruker mat som en måte å takle følelser på eller berolige oss når vi møter stressende situasjoner. Under slike omstendigheter velger vi gjerne kaloririk og næringsfattig mat. Men hvorfor er det slik at vi får lyst på junkfood når vi er stresset?

Den maten vi ofte velger når vi er stresset - nemlig salt, sukker, koffein og alkohol utløser ekstra kortisol (stresshormon) - som vi ikke ønsker - og fører til en innledende økning i serotonin (en feel good nevrotransmitter) som blir da etterfulgt av et fall. Denne innsprøytingen med serotonin gir oss en midlertidig humørløft og gjør at vi føler oss bedre. Det er nettopp derfor vi har en tendens til å hive i oss slike matvarer når vi er stresset. Men dette ender dessverre opp med å gjøre situasjonen verre…

Å søke trøst på bunnen av en liter iskrem kan av åpenbare grunner føre til (blant annet) høyt blodsukker og vektøkning, noe som sannsynligvis vil også skape enda mer stress. Før du tyr til din favoritt søppelmat, velg heller naturens supermat! Disse sunne alternativer har sine egne naturlige stressreduserende krefter:


Fet fisk: vill laks, makrell og sardiner - demper kortisol stigning. Fisk som er rik på omega 3 fettsyrer har vist seg å ha en stress-reduserende effekt og beroliger nervesystemet.


Bær: jordbær, blåbær og tyttebær – naturlige næringsrik supermat som inneholder masse vitaminer og fytokjemikalier som bidrar til å opprettholde et sunt kortisolnivå
Bladgrønnsaker: spinat, grønnkål, mangold - inneholder magnesium, et mineral som er avgjørende for at kroppen skal fungere optimalt. Magnesium hjelper blant annet musklene til å slappe av og roer ned nervesystemet.

Nøtter: valnøtter, mandler, pekannøtter og hasselnøtter –  inneholder også mye magnesium i tillegg til sunne fettsyrer og bidrar til å opprettholde et sunt kortisolnivå.

Mørk sjokolade: Ja, det er faktisk noen fordeler ved å nyte noe chocolatey i tøffe tider. Sjokolade er helt klart en av de mest potente endorfin-produserende matvarer på jorda. Den inneholder mer enn 300 ulike substanser som inkluderer anandamid, et kjemikalie som etterligner marihuana sine effekter på hjernen, samt teobromin som gir en mild sentralstimulerende effekt. Forskning viser at sjokoladespisere har lavere nivåer av stresshormonet kortisol i blodet. I likhet med te, inneholder mørk sjokolade antioksidanter (flavonoider), og er kjent blant annet for sine avslappende egenskaper. Se etter økologisk mørk sjoklolade som er minst 85% kakao, og husk at her er det bare snakk om å spise litt!

Grønn te: I motsetning til kaffe, er te et godt alternativ før sengetid. Selv om det finnes litt koffein i visse typer te, kan både sorte og grønne varianter hjelpe deg til å slappe av. Grønn te inneholder en aminosyre som kalles theanine, som har vært knyttet til å redusere angst og fremme søvn.

Maca: Studier har identifisert fire alkaloider i maca som er kjent for å nære kroppens endrokrin systemet. Maca er i samme plantefamilien som brokkoli og grønnkål. Denne roten har lenge blitt brukt mot stress og er kjent som en adaptogen som øker utholdenhet, libido og energi. Jeg synes rå macapulver smaker kjempegodt drysset oppi en smoothie eller rørt ut i litt mandelmelk

Fiberrike karbohydrater: havregryn, naturris, quinoa - I motsetning til raffinerte karbohydrater øker disse serotonin i lengre perioder. Karbohydrater løfter humøret naturlig ved å kick-starte serotonin produksjonen i hjernen. Langsomme karbohydrater med mye fiber tar lengre tid å fordøye, og dermed frigjør serotonin på et mer sakte og jevnt tempo.

C Vitamin: Rips, solbær, papaya, rød paprika, brokkoli, jordbær, kiwi - En 2002 tysk studie fant at en heftig dose med C vitamin hjalp mennesker å komme seg lettere etter en stressende situasjon. Både blodtrykk og kortisolnivå sank raskere hos personer som fikk et C vitamin  tilskudd enn hos deltakerne som kun fikk en placebo.

Tryptofanrik mat: kalkun, lammekjøtt, spirulina, lever, torsk – tryptofan er en aminosyre som omdannes rask i kroppen til serotonin. 


Dersom dine stresshormoner eller nevrotransmittere fortsatt ikke ligger på optimale nivåer, bestill gjerne en telefontime så jeg kan hjelpe deg med å finne næringsrik mat og eventuelt målrettet kosttilskudd som kan hjelpe deg mot en mindre stressende hverdag :-)


Etiketter: