Sunnere sukkererstatninger



Nå VET vi at kunstige søtstoffer er noe vi kan godt holde oss unnå, ikke sant?? Her får du en liten oversikt over noen av de mer naturlige sukkererstatninger på markedet. 


Erythritol



Hva er det? Et sukkeralkohol oppdaget i 1848 som forekommer naturlig i noen frukter, bl.a. pærer, druer,  meloner og sopp, samt fermentert mat som f.eks. ost, vin og soyasaus. Sukkeralkoholer fikk sitt navn fordi deres biokjemiske strukturen ligner en hybrid av en sukker og alkohol. Erythritol har 95 prosent mindre kalorier enn sukker.

Helsemessige fordeler: Studier viser at Erythritol er  tannvennlig og bidrar ikke til de samme tannproblemene som sukker gjør. En annen studie viste at erythritol (sammen med xylitol) hemmet karies formasjon. Erythritol er et bra søtningsmiddel for personer med diabetes. En studie viste at det hadde ingen negative effekter på blodsukkernivået.

Er det trygt? En omfattende gjennomgang i 1998 konkluderte at "«The large body of published data supports the conclusion that the intake of erythritol would not be expected to cause adverse effects in humans under the conditions of its intended use in food. The available studies demonstrate that erythritol is readily absorbed, is not systemically metabolized, and is rapidly excreted unchanged in the urine. Moreover, erythritol occurs endogenously and naturally in the diet. Both animal toxicological studies and clinical studies have consistently demonstrated the safety of erythritol, even when consumed on a daily basis in high amounts. Based on the entire safety data package on erythritol, it is concluded that erythritol is safe for its intended use in food.» 

I motsetning til andre sukkeralkoholer, går bare rundt 10 prosent av Erythritol til tykktarmen der sukkeralkoholer kan skape lakserende effekter. I stedet absorberer tynntarmen mesteparten av Erythritol og det utskilles gjennom urinen. Man får da ikke  luftplager og oppblåsthet som andre sukkeralkoholer kan skape. Imidlertid kan store doser (mer enn 50 gram) føre til kvalme og (svært sjeldent) allergiske hudreaksjoner.

Hvordan kjøpe erythritol: Sukrin som mange kjenner til her i Norge er ren Erythritol og kan kjøpes hos de fleste helsekostbutikker. Ren GMO-fritt erythritol kan også kjøpes her hos iherb.com


Min mening: Erythritol er nok en lovende søtningsmiddel i små mengder siden det har mindre tendens til å skape magetrobbel enn andre sukkeralkoholer. Pass på at produktet du kjøper er både fritt for GMO og 100% Erythritol eller en Erythritol / stevia blanding.



Xylitol (bjørkesøt)


bilde hentet her

Hva er det? En naturlig forekommende sukkeralkohol med en søthet som er veldig lik hvit sukker. Xylitol derimot har 33 prosent færre kalorier enn sukker. Tradisjonelt ble xylitol fremstilt av bjørketrær, men nå lages det ofte av enten mais eller en blanding av mais og bjørk. Forskere hevder ingen molekylær forskjell mellom disse kildene men jeg anbefaler å unngå xylitol fra mais på grunn av genmodifisering (GMO).

Helsemessige fordeler: Fordi det ikke påvirker blodsukker på samme måte som sukker, har europeerne brukt xylitol i over et århundre som et søtningsmiddel for personer med diabetes.
Mens vanlig hvit sukker har en glykemisk indeks på 100, ligger xylitol bare på syv. (Glykemisk indeks beskriver hvor raskt en matvare øker blodsukkernivået.)
Xylitol har også en imponerende historie ved å redusere forekomsten av hull i tenner. I USA har produsentene lov til å påstå at xylitol forebygger karies.

Andre studier viser at xylitol kan redusere risiko for osteoporose (i hvert fall i rotter) og holde orale infeksjoner med Candida i sjakk.

Er det trygt? Studier viser at du kan få i deg store mengder xylitol uten toksiske effekter. Problemet ligger i xylitol sine lakserende effekter, inkludert diaré, luftplager og oppblåsthet. Start derfor med bare litt og gradvis øke mengden av xylitol du bruker for å minske disse ubehagelige effekter.

Obs, obs!! Ikke la din beste firbente venn komme i nærheten av xylitol! Studier viser at xylitol kan være dødelig for hunder.

Hvordan kjøpe xylitol: Du kan kjøpe xylitol som et pulver i de fleste helsekostbutikker eller mye billigere her hos iherb.com. Pass på at den du kjøper er laget av 100% bjørk og ikke fra mais hvis du vil unngå genmodifisert mat. Xylitol finnes i mange typer tyggegummi, men er dessverre nesten bestandig blandet med aspartam og andre kunstige søtstoffer. Jeg har blitt veldig glad i Spry mints og tyggegummi som er søtet kun med 100% xylitol.

Min mening: Jeg bruker xylitol i små mengder helt uten problem og synes det smaker godt i kaffen. Jeg har imidlertid noen klienter (og en datter) som får skikkelig magetrobbel nesten av å se på xylitol. Det er bare å prøve seg litt frem.



Stevia



 Hva er det? En urt som vokser i Nord-og Sør-Amerika og er 300 ganger søtere enn sukker.

Helsemessige fordeler: Stevia har ingen kjente negative virkninger på blodsukkeret. En studie har faktisk funnet at det kan forbedre både glukose toleranse og metabolsk syndrom, noe som gjør stevia ideelt for personer med insulinresistens og diabetes. De fleste studier som viser at stevia kan forbedre insulin sensivitet og hjelpe med diabetes har blitt utført med rotter, men menneskelige studier er også like lovende.

En annen studie viste at stevia kan også redusere mild hypertensjon (høyt blodtrykk).

Er det trygt? En 1985 studie som viste at stevia var et mutagen hos rotter og at det skapte potensielle leverproblemer ble senere tilbakevist som feil. Det ble da fastslått at begrensede mengder stevia er ikke farlig. Uansett, har stevia en kontroversiell historie. I 1991 sa den amerikanske mattilsynet (FDA) at  stevia var et "utrygg tilsetningstoff," og produsentene måtte klassifisere stevia produkter som kosttilskudd i stedet for søtstoffer.


Min mening:  Noen klager over en bitter ettersmak, men stevia er det foretrukne søtningsmiddelet for mange mennesker på lavkarbo og steinalderkost samt de med blodsukker problemer. Men vær litt obs dersom du sliter med sukkeravhengighet…på grunn av at stevia inneholder ingen kalorier kan den skape caloric dysregulation, noe som fører til søtsug og overspising. Hvis du bruker stevia se etter ren økologisk stevia. Noen stevia produkter inneholder maltodetrixin (mais) og andre søtningsmidler. Jeg kjøper flytende stevia dråper hos iherb.com og er veldig glad i Sweet Leaf stevia som finnes i ulike smak. 




Etiketter: