Nøkkelen til suksess ved kostholdsendringer



Tenk om det var en magisk nøkkel som holdt hemmeligheten for å endre kostholdet for godt? Å legge om kostholdet kan være en stor utfordring, og spesielt når det er snakk om en hel familie. Dette handler imidlertid ikke om å ha en hemmelig formel eller velge det "riktige" kostholdet. Noe jeg har lært både av personlig erfaring og ved å jobbe med mine klienter er at suksess ved kostholdsendringer gjelder i første omgang å fokusere på mat du kan spise - og mat som du faktisk ønsker å spise!

Dette prinsippet gjelder om du skal for eksempel kutte ut gluten eller melk, eliminere hvitt sukker, ønsker å prøve tradisjonsmat, steinalderkost eller en rekke andre kostholdsendringer. Uansett hvilke endringer du prøver å gjøre, er du nesten dømt til å mislykkes dersom du fokuserer bare på det du ikke kan spise og glemmer alt du faktisk kan spise. Å lage en liste over matvarer som passer inn i ditt nye kostholdet er et flott sted å starte.

Det samme prinsippet gjelder egentlig uansett om du skal gjøre en stor livsstilsendring eller bare prøve å spise mindre sukker og bearbeidet mat.

Husk at din liste over mat du kan spise må vokse over tid. Ingen ønsker å bli sittende fast med de samme måltidene om og om igjen uten variasjon. Å lette etter nye oppskrifter og inspirasjon på en jevnlig basis er en viktig del av å holde motivasjonen oppe. Noen av mine favoritt nettsider og blogger for allergivennlige oppskrifter inkluderer Unes mat, Whole Life Nutrition Kitchen, Elana's Pantry, Comfy Belly, Gluten Free Goddess og The Spunky Coconut

Dersom du trenger hjelp, spør noen som har vært der! Dette er mye enklere enn å fomle rundt på kjøkkenet, kaste ut dyre ingredienser og føle seg mislykket. Det er også viktig at man ikke prøver å legge om for mye på en gang - dette er som å springe en 5km løp uten noen gang å ha løpt en halv kilometer. Man må starte med små realistiske steg!

Jeg har laget et utskriftsvennlig skjema som du kan bruke til å lage din egen kan-spise-liste. Dette  kan være veldig nyttig - særlig i begynnelsen av omleggingsprosessen der mange kan stå litt fast.

Her er noen tips når du skal bruke dette skjemaet - uansett hva dine mål kan være:

*Tenk på hvilke matvarer familien din spiser allerede som passer inni det nye kostholdet. Dette kan for eksempel være matvarer som allerede er naturlig glutenfrie: kjøtt, egg, fisk, meieriprodukter, frukt, grønnsaker, belgfrukter, osv. Begynn med kjente retter som er allerede basert på ingredienser fra din liste.

*Sørg for at du alltid har noen raske og enkle alternativer for travle dager eller uker. Lag for eksempel store satser når du finner fryservennlige måltider som alle liker. Alt som er til overs kan spises utover uka eller fryses og tas opp igjen når du trenger et raskt måltid. Supper, gryteretter og de fleste desserter tåler fint å fryses ned.

*Ha alltid med mat! Se etter ideer for mellommåltider og snacks som er lett å ta med når du er på farten. Noen av mine favoritter inkluderer turmiks med f.eks. ulike nøtter og frø, gojibær og kokosflak eller Larabars, rå kokosruter, tørkede epleringer, økologisk spekepølse og glutenfrie energikuler.

*Når du søker etter oppskrifter må du huske å skrive ned eller lagre gode kilder du kommer over slik at de er enkle å finne frem når du trenger ny inspirasjon. Jeg er nå helt hekta på å bruke Evernote for å "klippe ut" og organisere oppskrifter og gode artikler jeg finner på nettet.


Og til slutt...

Planlegg, planlegg og planlegg!! Måltidsplanlegging er en lært ferdighet og kanskje ikke noe som du vil kunne gjøre raskt og effektivt i første omgang. Men etter hvert blir dette til en vane og du kan raskt planlegge ukens meny mens du tar en mental opptelling i kjøleskap, fryser og spiskammer. Vil du ha en gratis guide til måltidsplanlegging med utskriftsvennlige skjemaer så er det bare å melde deg på mitt nyhetsbrev ;-)


Har du hatt stor suksess med å legge om ditt kosthold? Del gjerne dine beste tips!