Slik reduserer du oksidativt stress




Akkurat som et oppskåret eple blir brunt og bilen rustner, kan våre celler bli skadet av kjemiske prosesser som er ute av balanse.

Oksidativt stress er den vitenskapelige betegnelsen på hva som skjer når de kjemiske prosessene i kroppen gjør at uparete oksygenmolekyler blir fri til å skade celler, proteiner, fett og til og med vår DNA . Vi trenger oksygen og vi trenger også litt oksidasjon som en funksjon av vårt immunsystem, men det blir trøbbel når vi ikke har nok antioksidanter for å ta seg av alle disse frie oksygen molekyler.

Studier viser at oksidativt stress er årsaken til mange helseproblemer som for eksempel hjertesykdom, kreft, Alzheimers, Parkinsons, kronisk utmattelsessyndrom (ME) og fibromyalgi samt tegn til tidlig aldring (rynker og slapp hud er også forårsaket av oksidativt stress).

For å motvirke oksidativt stress produserer kroppen sine egne antioksidanter. Oppgaven til disse antioksidantene er å nøytralisere eller "rydde opp" frie radikaler som kan skade cellene våre. Kroppens evne til å produsere antioksidanter er imidlertid kontrollert av våre gener og påvirkes av blant annet eksponering for miljøfaktorer og et dårlig kosthold.

Endringer i vår livsstil gjør at vi er utsatt for flere frie radikaler enn noen gang før, men oksidativt stress er heldigvis en type stress vi kan gjøre noe med! Kosthold- og livsstilsendringer kan hjelpe med å holde frie radikaler i sjakk mens du holder deg frisk og ung.

Dette kan du gjøre for å redusere oksidativt stress...


*Unngå sukker! Et kosthold med mye sukker og dermed svingende blodsukker øker oksidativt stress.

*Gi kroppen ekstra støtte under perioder med mye stress ved å få nok søvn, optimalisere binyrebarkfunksjonen og stabilisere hormoner og signalstoffer som blir forstyrret av mye stress.
 
*Spis mat som er rik på antioksidanter:

   *Minimer stressfaktorer som kan skade celler og øke oksidativt stress: 

 
*Ta tilskudd av omega-3 fettsyrer for å beskytte kroppen mot stress og inflammasjon. Velg helst fiskeolje/tran av høy kvalitet som ikke har blitt oppvarmet og blir testet for forurensninger og toksiner.



Det gjelder å støtte kroppen din med et variert kosthold rikt på både fermenterte, rå og kokte naturlige næringsrike matvarer som den kan bruke til å motvirke stress. Unngå så fremt det er mulig kjente stressfaktorer i både ditt kjøkken, hjem og på din arbeidsplass.




Etiketter: