Enkle knep for å få barn til å spise mer grønnsaker




Spiser dine barn grønnsaker med glede? Dette er noe jeg sliter med her hjemme på daglig basis, og min erfaring tilsier at det er stor forskjell på barn (og voksne, for den saks skyld) når det gjelder å juble over en tallerken med masse grønnsaker. Her får dere i alle fall mine beste tips samt noen enkle oppskrifter som kan hjelpe både store og små til å nyte grønnsaker :-)


Ikke be, tigge, true eller bestikke barna til å spise noe!
Regel nummer én. Dette vil nesten garantert føre til en maktkamp. Jo mindre du viser dem at du bryr deg om hva de spiser, jo mer sannsynlig det er at de vil prøve de sunne matvarene du ønsker at de skal spise. Husk at din jobb kun er å tilby sunn mat, og barnas jobb er å spise den eller ikke. Punktum.

Hysj, ikke si at det er sunt!
Av grunner jeg selv ikke kan forstå, tror mange barn at sunn mat umulig kan smake godt! Legg heller vekt på hvor godt du synes maten smaker.

Tilby fingermat med dipp.
Kutt opp grønnsaker i barnestørrelser, som for eksempel små ”brokkoli-trær" eller baby gulrøtter og server med for eksempel hjemmelaget fransk dressing (oppskrift lenger ned). Når du serverer rå grønnsaker skåret opp i artige fasonger med dipp, blir de til noe spesielt.

Bruke det velkjente i presentasjon av nye grønnsaker.
Prøv å tilby nye grønnsaker servert på nøyaktig den samme måten som du vet de allerede liker, som for eksempel hjemmelaget pommes frites av søtpoteter, blomkålris eller spagetti av strimlet squash.

Stek grønnsakene i ovnen.
Særlig rotgrønnsaker (gulrøtter, rødbeter, søtpoteter, osv.) stekte i ovnen med litt smør smaker veldig søtt og blir til naturens godteri! Prøv det også med for eksempel brokkoli, asparges, gresskar, grønnkål og rosenkål.

Riv og bak.
Revet myke grønnsaker kan enkelt gjemmes i nesten alle bakevarer. Jeg bruker revet squash, gulrøtter og søtpoteter i muffins, kaker, og til og med i cookies.

"Skjul" sunn mat i barnas favorittretter.
Dette er noe jeg gjør hele tiden og synes det er en helt super vinn-vinn tilnærming for både foreldre og barn. Bare sørg for at det du sniker inn ikke har en veldig sterk smak og at den ligner i farge på maten den er gjemt oppi, slik at barna ikke legger merke til det. Du kan for eksempel lage en grønnsakspuré og bruke den istedenfor pastasaus. Jeg er også en kjempestor fan av smoothies og smoothie-shots (oppskriften følger). Her kan man gjemme masse sunt som for eksempel avokado, agurk, spinat, gulrøtter og squash. 

Slipp barna til på kjøkkenet.
Det finnes ingen tvil om at barn er mer villige til å spise mat som de har vært med på å lage. Be dem om å vaske og sortere grønnsakene eller arrangere dem på et fat på en pen måte. Større barn kan også hjelpe med å skrelle og skjære opp grønnsakene.

La barna bygge selv.
Sett opp "barer" og la barna dekorere sine egne pizzaer, salater, eller til og med suppe med forskjellige grønnsaker.

Snike og lære!
Etter hvert når barna begynner å spise grønnsaker uten så mye protest, sørg for å bruke denne muligheten til å lære dem om riktig ernæring. Server av og til noen av disse vakre grønne grønnsakene i sin naturlige form sammen med de sleipe versjonene. Når det er mindre press og du har fred ved middagsbordet, blir barna mer mottakelig for å lære og smake på nye næringsrike retter.



Søtpotet pommes frites


Disse sunne pommes frittene er piffet opp med masse godt krydder og stekt i ovnen istedenfor å bli fritert.

Ingredienser, ca 4 porsjoner:

1-2 kg søtpoteter
      4 ss virgin kokosolje, flytende
2 ts hver koriander, kardemomme og gurkemeie
     3/4 ts havsalt (eller etter smak)
     1/2 ts løkpulver
     klype cayennepepper

Slik gjør du:

Skrell og kutt søtpotetene i passe ”pommes frites” pinner. Bløtlegg disse i saltet vann i 4-6 timer hvis tiden tillater. Hell av vannet og tørk med et klede.

Bland med resten av ingrediensene og spre dem ut i et enkelt lag på et stekebrett kledd med bakepapir.

Stekes ved 215˚ C i 40 minutter – røres litt om underveis.





Squash spagetti med rød paprika puré




Slik gjør du:

Rød paprikapuré:  

2-3 røde paprika
4 hvitløksfedd
     1 ss fersk ingefær
     1 purreløk
     2 ss kaldpresset økologisk olivenolje
     ferskpresset saft av 1 sitron
     1/4-1/2 ts uraffinert havsalt
klype cayennepepper

Still stekeovnen på 200 grader. Grovhakk paprika, ingefær, hvitløk og purreløk og ha alt oppi en langpanne dekket med bakepapir.
Hell over olivenolje og bland godt slik at alt blir dekket. Stekes i 25-30 minutter.
Ha ferdigstekte grønnsaker oppi en blender eller foodprosessor og tilsett salt, sitronsaft og cayennepepper.
Kjør til du får en glatt og jevn puré (eller til ønsket konsistens)


Squash spagetti:

Varm en jernpanne og ha 1-2 ss olivenolje og 1 knust hvitløksfedd oppi.
Legg strimlet squash oppi panna, skvis over noen dråper ferskpresset sitronsaft og dryss med en klype havsalt. Rør alt rundt i panna i ca 2-3 minutter og skru av varmen. Severes med en gang toppet med  
rød paprika puré og gjerne litt revet parmesanost. 




Enkel fransk dressing/dipp






·      0,8 dl økologisk ketsjup
 ca 0,5 dl rødløk
 0,6 dl ekstra virgin olivenolje
 2 ss rå eplecidereddik
 1 ts paprika
 1/4 ts hvitløk pulver
 1/4 ts havsalt
       litt nykvernet svart pepper



Kjør alle ingrediensene i en blender til du får en glatt konsistens.


Smoothie-shots






Særlig mindre barn kan synes det er litt stas å bli servert smoothies i et shotglass. Man kan gjøre dette veldig enkelt med bare gulrøtter, frosne bringebær og litt vann, eller variere med for eksempel blåbær + akurk eller spinat + kiwi + eple eller pære for en skikkelig grønn smoothie. Tilsett gjerne litt sunt fett i tillegg (avokado, linfrøolje, kokosolje, osv).

Prøv også en gulrøtkake smoothie!

LYKKE TIL!


Etiketter: