Kjøttsnacks



Jeg ønsker jo å spise sunt i farta, og da er det vesentlig med god planlegging og å passe på å alltid ha med mat! Som barn hadde jeg bestandig beef jerky i lomma når jeg og min søster ble dyttet ut døra for å tilbringe dagen på skibakken eller om vi skulle ha noe å tygge på i bilen. Dessverre har de aller fleste typer jerkysnacks proppfulle med alt mulig slags krimskrams (sukker, gluten, MSG, fargestoffer, smakstilsetninger, nitritt og gud vet hva av andre e-stoffer). Man vet i tillegg ingenting om kvaliteten til kjøttet som blir brukt og ikke minst hvordan disse dyrene har hatt det (noe som for min del er helt avgjørende). Når jeg da for noen måneder siden så dette inlegget om hvordan å lage beef jerky, gikk det opp for meg at selvsagt kunne man bare gjøre det selv!!! Og SÅ enkelt!!

Tørket kjøtt er en rask og lettvint proteinrik snack som har superlang holdbarhet og egner seg derfor helt utmerket til tur, matpakker og ikke minst som nødproviant skulle man havne ut på en lang shoppingtur ;-)

Jeg har prøvd mange ulike krydder og marinader og har endelig landet på husets favoritt som til og med falt i smak hos mine gutter. Vi har for tiden mange store stykker med elgkjøtt i fryseren, og dette passer helt utmerket til tørking. Du kan selvsagt bruke andre typer magert kjøtt som f.eks. rein, rådyr eller økologisk storfe.


Salt og spicy kjøttsnacks


1-2 kg elgkjøtt eller annet magert kjøtt

Marinade:
1-2 dl tamari soyasaus, coconut aminos, eller andre glutenfri soyasaus
ca 0,5 dl vann
3 ts hvitløkspulver
1 t tørket ingefær
1/2 - 1 ts nykvernet sort pepper
1 t havsalt eller rosa himalayasalt

Skjær kjøttet i tynne skiver  (ca 1/2 cm) på tvers av fibrene. Fjern så mye fett som mulig. Ha kjøttet oppi en stor glidelås pose. (Du kan også bruke en glass bolle, men jeg synes dette funker best med en plastpose fordi det er lettere å klemme/gni kjøttet slik at alt blir godt dekket av marinaden).


Varm tamari / coconut aminos i en liten kaserolle, tilsett krydder og rør godt om. Blandingen skal ikke kokes. Hell over kjøttet og bland det godt. La dette stå og marinere så lenge du kan - gjerne natten over.

Ta kjøttetstykkene opp fra marinaden og legg de flat ut på dehydrator brettene på ett lag. Tørkes i dehydrator på 70 grader. (Mine tar vanligvis alt fra 4 til 6 timer, avhengig av tykkelsen). 

Kjøttet er ferdig når det er ganske så knusktørt. Avkjøl og oppbevar i en lufttett beholder.