Grønn juice uten juicemaskin


Howdy, folkens!

Nå er det fryktelig lenge siden jeg har skrevet et innlegg her på bloggen! Etter flere deilige og meget avslappende uker hjemme i Colorado pluss en helt fantastisk sommer her i Trøndelag synes jeg det er utrolig vanskelig å lande føttene tilbake i hverdagen igjen. Vi er fortsatt dypt i bondemodus her hjemme og har jobbet lange dager på diverse prosjekter her på gården. Aldri har vi hatt så mye høy i høytørket, fjøstaket er endelig tett og det nye rommet står nesten klart til vårt neste eventyr - en nydelig besetning av grå trøndersau! Woot, woot!!  

Anyway...

Når temperaturen ligger godt over 25 grader og vi jobber så svetten renner, sliter jeg med matlysten. Jeg drikker masse vann og iste for tiden men der er jo det lite næring og energi å hente. Jeg er absolutt ingen fan av saft eller fruktjuice som kjøpes i butikken - disse gir stort sett bare et kjempeskudd med sukker og lite annet. Fersk grønn juice derimot er en utmerket måte å få i seg lettopptakelig næring på. 

Jeg har en veldig fin nedstøvet juicemaskin som bor nokså fast ute i garasjen rett og slett fordi jeg ikke gidder å vaske den. Her kommer derfor en kjempeenkel metode for å lage en deilig og forfriskende grønn juice helt uten en juicemaskin!


Enkel grønn juice 


Å starte dagen med et glass grønn juice er som å gi kroppen en mineral- og energibombe. Når man tar bort fiberen krever næringsstoffene i juicen lite behandling i fordøyelsessystemet og tas veldig lett opp av cellene. Husk at juice inneholder svært lite protein og nesten ikke fett og er derfor ikke et fullverdig måltid ;-) 

Jeg bruker sjeldent oppskrifter når jeg lager juice og smoothies. Dette går mest på smak og behag og jeg anbefaler bare å prøve deg litt frem.


Er du er ny til juicing kan du gjerne starte med noen milde grønne blad (hjertesalat, spinat, osv.) og tilsett f.eks. litt eple eller pære, selleri, fennikel, sitron og agurk. Disse smaker godt og er forholdsvis lett å fordøye. Grønnkål, hodekål, ruccola, løvetannblad og kinakål kan du prøve etterhvert hvis du synes juicen blir for grønn i smaken. Litt eple eller pære og sitron gjør underverk for smaken og demper litt av den bitre smaken fra mørkegrønne bladgrønnsaker. 

Saften fra kål er forresten en av de mest helbredende næringsstoffer for reparasjon av magesår!

Dette trenger du:



Slik gjør du...

Fyll blenderen med det du ønsker å ha oppi din grønn juice. (Her brukte jeg grønnkål, løvetannblad, brennesle, persille, fersk ingefærrot, eple, sitron, agurk og selleri). 


Tilsett litt vann slik at alt går rundt og du får en fin flytende konsistens.
Slik ser det ut etter en god runde i blenderen:


Legg nøttemelksposen (eller en nyonstrømpe) i en bolle eller mugge og hell alt sammen oppi.



Da løfter du posen/strømpen og lar væsken renne av. Klem posen forsiktig for å skvise ut mest mulig av juicen. Pulp (fiberen) kan du enten hive i komposten eller bruke til noe annet. Jeg sparer den til mandelkjeks som jeg lager i min matdehydrator. Une har også en fin oppskrift på pulpburgere her!


Fersk juice skal aller helst drikkes med en gang men kan oppbevares i opptil 1 døgn i kjøleskapet. Velg et glass med lufttett lokk av passe størrelse slik at du har minst mulig luft på toppen. Grønnsaksjuice vil nemlig oksidere ganske raskt. 

Skål!