Tyttebærpai - glutenfri, sukkerfri & lavkarbo





Så du på årets MGP i går? Jeg fikk med meg den første timen før jeg sovnet som en stein på sofaen. Typisk meg. Jeg vet fortsatt ikke hvem som vant, men det finner jeg vel fort ut når resten av familien våkner. Rakk i alle fall å kose meg med en god dessert før jeg sluknet ;-)

Denne oppskriften er min modifisert versjon av cranberry pie som min mor bruker å lage. I original oppskriften brukes det tranebær, hvetemel og vanlig sukker (ingen tyttebærskog i Colorado, dessverre). Jeg har også byttet ut hvetemel med mandelmel og søtet den med erythritol og litt stevia - enkle endringer med meget gode resultater! Har du ikke tyttbær i fryseren så kan du bruke andre typer bær f.eks. blåbær, solbær eller en blanding av ulike skogsbær. Enkel næringsrik dessert med god samvittighet - hva mer kan man ønske seg på en lørdagskveld?

Tyttebærpai  


Fyll:
ca 3 dl tyttebær (jeg brukte frosne)
0,5 dl Sukrin
1,5 dl hakkede valnøtter

Topping:
2 glade egg
120g myknet smør (eller virgin kokosolje hvis du ikke tåler melkeproteiner)
0,5 dl GMO-fri erythritol / Sukrin
noen dråper vanilje stevia
2,5 dl mandelmel
1 ts mandel ekstrakt
1 ts vanilje ekstrakt
klype mineralsalt

Forvarm ovnen til 175 grader

Ha tyttebærene i en smurt paiform og rør i sukrin og valnøtter

Pisk sammen egg, smør & sukrin med en håndmikser. Tilsett mandelmel, vanilje ekstrakt, mandel ekstrakt og salt og bland godt. Spre deigen forsiktig ut på toppen av bærene med en slikkepott.  

Stekes i 35-40 min.

Serveres gjerne med pisket krem evt tilsatt vanlije og litt stevia 


Going...


Going...

 Gone!

 Ønsker alle en fortsatt god pinse!