Trening gir bedre mental helse og et sunnere og lykkeligere liv!



Mange av oss trener for å ha en sunn kroppsvekt og bygge større muskler, men trening har mange positive effekter langt utover bikinisesongen. Uavhengig av alder eller kondisjonsnivå viser studier at regelsmessig trening gir også store psykiske fordeler. Dette kan bidra til bedre mental helse og et sunnere og lykkeligere liv!

Stress reduksjon
Tøff dag på kontoret? En av de vanligste psykiske fordelene ved trening er stressreduksjon. En tøff treningsøkt kan bidra til å redusere både fysisk og psykisk stress. Trening øker også noradrenalin, et kjemikalie som kan moderere hjernens reaksjon på stress. Noen forskere mener at trening kan også påvirke kroppen på et cellenivå som reduserer effekten av stress på aldringsprosessen. Tren deg ung!

Glade kjemikalier
Trening frigjør endorfiner som skaper følelser av lykke og eufori, og i noen tilfeller kan trening være like effektive som antidepressive piller i behandling av depresjon. Av denne grunnen anbefaler leger at folk som lider av klinisk depresjon prioriterer fysisk aktivitet. Kjemikalier som skilles ut under og etter trening kan også hjelpe mennesker med angstlidelser. Trening på moderat til høy intensitet (f.eks. intervall trening) kan bidra til å redusere angst. Trening synes å stimulere også veksten av nerveceller i visse områder av hjernen som kan bli skadet av depresjon. Selv bare 30 minutter et par ganger i uken kan visst ha en positiv effekt.


Bedre selvtillit
På et grunnleggende nivå kan fysisk aktivitet øke selvfølelse og gi et bedre selvbilde. Uavhengig av kroppsvekt, kjønn eller alder kan trening heve en følelse av egenverd. Forskning viser at det å se fremgang, som for eksempel å løpe raskere eller løfte mer vekt enn før, kan forbedre både selvtillit og selvbilde.

Nyt den flotte naturen
Ta gjerne treningsøkten utendørs! Å trene ute er enda bedre. Finn en utendørs treningsform som passer for deg, enten det er fjellklatring, fotturer, kano padling, eller en joggetur i parken. Ute får vi frisk luft og D Vitamin fra solen som hjelper blant annet med å minske sannsynligheten for å oppleve depressive symptomer.

Brems kognitiv svikt og boost hjernekraften
Ved aldring og degenerative sykdommer som f.eks. Alzheimers mister vi hjerneceller og  dermed viktige hjernefunksjoner. Mens trening vil ikke kurere Alzheimers, vil det hjelpe med å styrke hjernen mot kognitiv svikt. Regelsmessig mosjon øker kjemikalier i hjernen som støtter hjernen og hindrer degenerasjon av vår hippocampus, en viktig del av hjernen som har ansvar for hukommelse og læring. Ulike studier på både dyr og mennesker har også vist at utholdenhetstrening kan produsere nye hjerneceller og forbedre den generelle ytelsen i hjernen. Studier tyder på at en tøff treningsøkt kan øke nivåene av et protein i kroppen som er viktig for beslutningsprosesser, høyere tenkning og læring. Trening øker hjernekjemikalier som kalles for vekstfaktorer, og disse bidrar til å lage nye hjerneceller og etablere nye forbindelser mellom hjerneceller som hjelper oss til å lære.

Bedre søvn
For noen kan moderat trening virke like godt som sovemedisin, selv for de som sliter med dårlig søvn. En treningsøkt fem til seks timer før sengetid øker kroppens kjernetemperatur, og når temperaturen faller tilbake til normal etter noen timer får kroppen signalet at det er på tide å sove.

Økt arbeidseffektivitet
Forskning viser at arbeidstakere som tar tid til trening er mer produktive og har mer energi enn sine mer stillesittende medarbeidere. Mens en travel arbeidsdag kan gjøre det vanskelig å trene midt på dagen, noen eksperter mener at på grunn av kroppens døgnrytme er dette det ideelle tidspunktet for en treningsøkt.


Bor du i Stjørdalsområdet? Nå åpner vi påmeding for yoga og pilates på FantasiGården! 
Alle kursinfo finner du på vår hjemmeside HER