Lavkarbo pannekaker - melkefri, glutenfri, sukkerfri




Minstemannen min elsker pannekaker. Første gangen jeg laget disse var jeg litt spent på om han skulle protestere fordi de er litt mer "eggete" en tradisjonelle typer som er laget med mel. Men jeg har funnet ut at kunsten er bare å servere og late som ingenting. Resultatet var at jeg har stekt disse pannekakene nesten hver eneste dag i høstferien ;-)


Kun 6 ingredienser, masse næring og ingen krimskrams. God søndag!

Lavkarbo pannekaker


2 ss kokosmel
4 store egg
1 ss kokosolje, smeltet over svært svak varme
0,5 dl vann
0,5 dl kokosmelk
klype uraffinert mineralsalt/havsalt

Fett til steking (klarnet smør, baconfett, andefett, kokosolje, o.l.)

Slik gjør du...

Bruk en blender, stavmikser eller food prosessor og bland sammen kokosmel og egg. Tilsett kokosolje, kokosmelk, vann og salt, og kjør til alt er godt blandet. La røret stå i ca 10 minutter.

Varm en stekepanne (helst en jernpanne) over middels lav varme og ha ca 1 ts fett oppi.
Hell ca 1/2 dl røre oppi panna og vend slik at røren kommer ut til kanten.

Stek til du ser små bobler og sprekker på overflaten av pannekaken, snu og stek den andre siden (ca 4 til 5 minutter totalt).