Fermenterte egg





Nå er deg kjempelenge siden jeg har prøvd noe nytt i fermenteringsverdenen. Det var egentlig litt av et mirakel at mine små levende vesener klarte seg gjennom en sommer med skikkelig omsorgssvikt. Med et stort oppussingsprosjekt her hjemme, en hel måned i USA og en ny valp i huset har de siste månedene vært litt tøffe for mine kombuchababyer og kefirkornklumper. Men de fleste har heldigvis boblet i vei av egen vilje og virker like robuste som noensinne :-)

Anyway...nå er jeg i gang igjen og denne oppskriften har stått lenge på min må prøves liste etter jeg leste om pickled eggs i Dr. David Perlmutters nye bok Brain Maker (som forresten anbefales på det varmeste!). Det er jo litt latterlig at jeg ikke har prøvd dette før nå - det er virkelig verdens enkleste fermenteringsprosjekt. 

Den perfekte anledningen dukket i alle fall opp her for noen dager siden når datteren min fant et mega-rede godt bortgjemt oppi høyballene. 





Alle eggene som bestå flyte-prøven ble med på dette eksperimentet, og resultatet var helt fantastisk. Skaff deg en bunke med egg - dette må prøves!  



Fermenterte egg (Pickled eggs)


12 hardkokte skrellede egg
6 fedd hvitløk (skrellede og halverte)
Fersk dill
ca 4 ss myse eller saften fra f.eks. surkål eller andre fermenterte grønnsaker

Ha egg, hvitløk og dill lagvis oppi et sylteglass. Lag en saltlake med 4 dl vann + 3 ss fin uraffinert havsalt eller Himalayasalt. Hell saltlaken oppi glasset og fyll nesten helt opp til toppen. Tilsett myse eller surkålsaft og sett på lokk. La glasset stå ved romtemperatur i ca 3 dager og flytte det deretter inni kjøleskapet. Her blir det alstå ikke mye bobling fordi eggene er kokte på forhånd, men det skal lukte passe gjæret. Fermenterte egg holder seg visst opptil 3 uker i kjøleskapet (disse ble imidlertid spist opp lenge før!)







Eggene er kjempegode rett fra glasset eller f.eks. oppi en salat :)