Gjæret surkål med ingefær og gulbeter






Etter jeg gikk over til et lavkarbo-/høyfettkosthold spiser jeg sjeldent rotfrukter, men disse nydelige gulbeter dukket opp i min kasse fra Økomat for noen uker siden og nektet å bli ignorert. 

Er de ikke fine? 








Siden jeg var så godt i gang med å lage gjæret rødkål til jul tenkte jeg at fermentering var også den perfekte løsningen for å bruke opp gulbetene. Ved å blande de med kål og fersk ingefærrot fant jeg en helt uslåelig kombinasjon - tror faktisk dette er den beste surkålen jeg har noensinne smakt! Rødbeter går selvsagt bra i denne oppskriften og vil sikkert gi surkålen en nydelig rosafarge. Fargen på mitt ferdigprodukt her var jo litt mer tam og ikke så langt unna vanlig surkål, men smaken var helt fantastisk :) 


Gjæret surkål med ingefær og gulbeter


1 stort hodekål 
2 store gulbeter (eller rødbeter)
50-100 g fersk ingefærrot (mengden er avhengig av hvor "spicy" du liker den - jeg brukte nærmere 100g)
1-1 / 2 ss havsalt (jeg bruker Helios sin uraffinert havsvalt)
Hvis du trenger ekstra saltlake kan du blande 2 ts (5 g) salt i 5 dl vann

Slik gjør du...

Skjær hodekål og gulbetene i strimler (eller riv med rivejern). Ingefærrot skrelles og rives fint. Ha alt oppi en stor bolle, dryss med havsalt og bland godt.

Når alt er godt blandet følger du bare fremgangsmetoden for gjæret surkål som du finner i dette innlegget.

Ved denne metoden skjer lacto-fermentering helt av seg selv med bare salt og de gode Lactobacillus bakterier som befinner seg i ditt kjøkkenmiljø. Du trenger altså ingen myse men du kan gjerne tilsett 1-2 ss saft fra ferdig surkål eller andre fermenterte grønnsaker hvis du har. 

Fermenteringstid: 7-14 dager








Husk at ut januar tilbyr jeg en nyttårspakke med individualisert kostholdsveiledning, kostplan og masse oppskrifter og tips for å komme i gang med et sunt og naturlig lavkarbo- / høyfettkosthold.

HER finner du mer informasjon om dette tilbudet. Ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat!